,,Ne ítéljetek,hogy ne ítéltessetek.,,(Mát.7,1)
"Bort iszol,vizet prédikálsz!" szoktam találkozni ezzel a fajta
ellenállással ha valakinek rámutatok a helytelen
viselkedésére,gondolkodás módjára,vagy esetleg bűnös életére. Utána
általában jön rögtön a "ne ítélj,hogy ne ítéltessenek!" felszólítás.
Sajnos volt alkalmam találkozni olyan Isten félő emberrel akik ilyen
esetekben nem tudták,hogy hogyan tovább. Megszeppennek és visszalépnek
mert már nem tudják,hogy mi a helyes válasz az ilyenfajta
támadások előtt.De vajon tényleg ítélkezünk olyankor
amikor rámutatunk a bűnre,amikor rámutatunk a helytelen erkölcstelen
viselkedésre? Tény és való,hogy a (Mát.7,1) a Biblia által arra
figyelmeztet,hogy ne ítélj! Érdemes ezzel a
témával foglalkozni,mert a Sátán mindent felhasznál az a cél
érdekében,hogy az embereket kételkedésbe és a bizonytalanság "mocsarába"
térítse! És ha az az ember felkészületlen ilyen esetekben,akkor könnyen
letérhet a helyes útról. Ezért kell mindig és mindenkoron a hit
pajzsát és a Bibliát kézügyben tartani. A Biblia soha nem mond ellent
önmagával,bárhogy akarják is úgy beállítani mint ha ellentmondásos lenne,de nem az!
- Most nem szeretnék eltérni a cikk fő témájától de majd visszatérek a
későbbiekben az úgynevezett "ellentmondásos bibliára". Most inkább
azzal az egy "ellentmondással" szeretnék foglalkozni ami azt mondja
egyik felén,hogy ne tűrd el a bűnt a másikon meg azt,hogy ne ítélkezz.
-Mivel úgy gondolom,hogy ez egy elég, mindennapi probléma,pár mondat erejéig hadd említsem meg Jézus és a parázna asszony jelenetét. Már csak azért is,hogy azok akik esetleg nem tudják vagy még nem hallották a történetet,tisztába legyenek azzal,hogy mi is Jézusnak a véleménye a bűnről és az ítélkezésről. A fent említett történetnek az egyik érdekessége,hogy a farizeusok csak a rajtakapott asszonyt állították elő a férfit,nem! Itt látjuk,hogy a farizeusok nem a törvény tiszteletében jártak el,mivelhogy a törvény ítélete mindkét félre vonatkozik,hiszen a házasságtörést mindkét fél követi el.,,Ha valaki más ember feleségével paráználkodik,mivelhogy az ő barátjának feleségével paráználkodik: halállal lakoljon a parázna férfi és a parázna nő.,,(Moz3.20,10) Szóval láthatjuk,hogy itt nem igazán volt szó tisztességes ítéletről,mivel mindkét félnek a halál büntetés járt volna és nem csak az asszonynak. Tehát hangsúlyozom,hogy ha valaki ítélkezni akar,jobb ha tisztában van azzal,hogy mit is mond valójában a törvény. A farizeusok a törvény szerint vádoltak meg valakit,majd megkérdezték Jézust; ,,Mondanák néki: Mester ez az asszony tetten kapatott,mint házasságtörő. A törvényben pedig megparancsolta nékünk Mózes,hogy az ilyenek köveztessenek meg: Te azért mit mondasz?,,(Ján.8,4-5)
Jézus válaszol;,,..a ki közületek nem bűnös,az vesse rá először a követ.,,(Ján.8,7)
Jézus lehajol és újra írni vagy rajzolni kezd a föld porába. Hogy mit írt azt nem tudhatjuk mert a Biblia nem írja,tehát ez titok marad,de feltételezhető,hogy mozdulataival arra utal,hogy azok akik elfordulnak az igazságtól a föld porába lesznek írva.
,,Izráelnek reménysége,oh Uram! Akik elhagynak téged,mind megszégyenülnek! A kik elpártolnak Tőlem,a porban íratnak be,mert elhagyták az élő vizeknek kútfejét,az Úrat!,,(Jer.17,13)
Jakab így ír erről: ,,Úgy szóljatok és úgy cselekedjetek,mint akiket a szabadság törvénye fog megítélni. Mert az ítélet irgalmatlan az iránt,aki nem cselekszik irgalmasságot; és dicsekedik az irgalmasság az ítélet ellen.,,(Jak.2,12-13)
-Na és most visszatérve a témához,mint látjuk a fentiekben megemlített történetben is,nem arról szól,hogy ne vedd észre a bűnt,vagy,hogy elnézd a bűnt és ne tedd szóvá,vagy ne figyelmeztess,hanem arról,hogy ne ítélj igazságtalanul senkit el,mert azzal az igazsággal leszel majd te is elítélve amivel ítélsz. Az egész Bibliában nincs szó arról,hogy ne ítéld el a bűnt! Sőt Jézus is megteszi amikor ezt mondja az asszonynak;,,én sem kárhoztatlak: eredj el és többé ne vétkezzél!,,(Ján.8,11) ...mikor azt mondja,hogy többé ne vétkezzél! Nem azt jelenti,hogy elnézte a bűnt hanem,hogy irgalmasságot cselekedett,de ettől függetlenül figyelmeztette,hogy tőbbé ne vétkezzél!
-A békét és a szeretetet nem lehet,nem szabad felhasználni alku tárgyává. Nem mondhatom azt,hogy na most akkor a béke kedvéért,és a szeretet nevében elnézem neked,hogy bűnös életet élsz. Ez helytelen!Helytelen első sorban felebaráti szempontból,és másodsorban pedig az igazság szempontjából,mert teret adsz a bűnnek ami ellenkezik Isten törvényével. Nem tudok úgy elmenni a bűn mellett,hogy azt ne tegyem szóvá! Persze,mindig és mindenképpen csak igazságosan szabad ítéletet hozni,és nem olyan módon ahogyan azt a farizeusok tették. Pál így ír erről; ,,Hírdesd az igét,állj elő vele alkalmatos,alkalmatlan időben,ints,fedj,buzdíts teljes béketűréssel és tanítással.,,(Tim2.4,2) Tehát mint ahogy írja Pál is,hirdesd az igét! De hiszen az ige maga a törvény és másképp nem tudom úgy hirdetni az igét,hogy ne lássam meg a bűnt. És ezt szóvá kell tennem mert másképp,nem tartom be azt amit hirdetek,vagyis a törvényt. Félre értés ne essék,ez nem azt jelenti,hogy én tökéletes és bűn nélküli vagyok,de ha megértettük,hogy miről is szól a törvény akkor azt is meg kell értenünk,hogy én nem a saját nevemben ítélkezem feletted,hanem a törvény által Isten nevében,mert Ő azt kéri tőlünk,hogy mindenkihez eljusson az ige. És ha most összerakjuk a két igét akkor azt fogjuk látni,hogy a kettő nem zárja ki egymást,hanem együtt "jár." Ne ítélj igazságtalanul de,ints (ítéld el a bűnt),és buzdíts a helyes útra való járáshoz teljes türelemmel.
-Ints,és fedj! Figyelmeztess ítéld el a bűnt,és ha szükséges akkor szidj, mond el véleményed a bűnről,ne hagyd szó nélkül hanem tedd meg felebaráti kötelességedet,igazságossággal és türelemmel de ne fenyegetőzve meg veszekedve. Ez Isten akarata! De lényegében az ítélkezéssel kapcsolatos figyelmeztető ige nem is arról szól,hogy nem ítélkezz a bűn felett hanem arról,hogy ne hágd át a 9-dik parancsolatot ami így szól,,Ne tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot!,, a lényeg tehát a parancsolat megszegése. Az,hogy elítélem,bűnös életedet azzal nem sok vizet kavarok,mert ha akarod és van"füled"meghallod amit mondok és teszel is valamit annak érdekében,hogy elkerüld a bűnt,ha meg nem akkor elmegy melletted mint a tavaszi szellő és te maradsz a télben. A valóság az,hogy a végső ítélet Istené,ezért inkább azon kéne törekednünk,hogy mi magunk ítélkezzünk saját magunk fölött,mi magunk hozzunk ha kell drasztikus változásokat bűnös életünkbe,hogy életet és ne ítéletet kapjunk ha majd ott térdelünk Jézus előtt. Ne feledjük,hogy senki emberfia nem tud se elítélni,és se megváltani csak egyedül Jézus Krisztus.
-Még egy utolsó megjegyzés Jézus és a parázna nő jelenetével kapcsolatban. Sajnos mai világfelfogásunk abban a tévhitben él,hogy ha Jézus megbocsájtott annak a nőnek akkor miért ne bocsátana meg nekem is. És ezek a hiedelmek mindazoknak a tévtanításoknak az eredményei amelyek napjainkban szinte szórólapként terjednek. De ébresztő emberek! Rossz hírem van mindazok számára akik nem veszik komolyan! A törvény ugyan az mint ezelőtt 5000 évvel. A paráznaság halállal büntettetik! Jézus megváltani jött és nem szórakozásból, nem a törvényt váltotta meg hanem az embert. Nekem, tényleg nincs jogom ítélkezni senki felett. De neki lesz!
,,Ne gondoljátok,hogy jöttem a törvénynek vagy a prófétáknak eltörlésére. Nem jöttem,hogy eltöröljem,hanem inkább,hogy betöltsem. Mert bizony mondom néktek,míg az ég és a föld elmúlik,a törvényből egy jóta vagy egyetlen pontocska el nem múlik,a míg minden be nem teljesedik.,,(Mát.5,17-18)
-És a kérdés most már csak az. Hogy elhiszed e ezt,vagy sem!? De jól gondold meg,hogy miben hiszel!
2012.10.15
Szabó Zoltán
|